Meedoen met ASR Vitality? Doe het niet! (column)

Wat was ik een paar jaar geleden blij met een initiatief als ASR Vitality! Bewegen én beloond worden met bijvoorbeeld een Bol-cadeaukaart. Het leek te mooi om waar te zijn! Ik heb het een paar jaar gedaan. Iedere week als je je weekdoel haalt, gaat je weekdoel wat omhoog. Vanwege mijn prestaties ging het vereiste aantal punten per week al gauw omhoog en zat ik binnen de kortste keren op het maximum: 800 punten. Dat is veel.

Als je bijvoorbeeld 10.000 stappen per dag haalt, krijg je 100 punten. Als ik op een andere dag ging hardlopen, en mijn hartslag kwam boven een bepaalde waarde uit, dan verdiende ik voor drie kwartier hardlopen 200 punten. En nee, je kunt niet én 10.000 stappen én een rondje hardlopen met hoge hartslag, want slechts één sportieve activiteit per dag telt mee. Het is het één of het ander.

Om mijn 800 punten te halen moest ik dus minimaal drie keer per week hardlopen en dan op nog twee andere dagen een fikse wandeling doen om de 10.000 stappen te halen. Want ja, ik werk als schrijver en journalist, dus ik werk thuis, zit veel achter mijn PC. In sommige branches is het wellicht beter haalbaar om 10.000 stappen per dag te halen, in mijn geval niet. Naast de normale dagelijkse stappen moet ik minstens een uur wandelen om in totaal op die dag op 10.000 stappen uit te komen.

Ik heb in eerste instantie drie keer per week 10 kilometer hardgelopen. Dan was ik in totaal een uur onderweg en haalde 300 punten. Dan heb je snel je weekdoel bereikt. Maar na een aantal maanden begon zich dat te wreken. Overbelasting, dus continu flink last van knieën en na een hardloopronde in de ochtend de rest van de dag verschrikkelijk vermoeid. Dat werkte dus niet.

Wat wel werkte was 3 keer per week zo’n 6 kilometer hardlopen. Dat leverde me 200 punten op. Met nog twee dagen wandelen was ik op mijn 800 punten. Het was pittig, maar te doen. Ik had zo een mooi weekritme. Dacht ik.

Als ik mijn weekdoel haalde, kreeg ik iedere week een spaartegoed. Met 4 spaartegoeden (dus 4 weken inspanning) kon ik dan een Bol-cadeaubon van 20 euro bestellen. Terwijl ik voor het lidmaatschap van ASR Vitality maar 3,50 euro betaalde. Tel uit je winst! Ik vond het prima.

Maar vorige week kreeg ik – en heel velen met mij – ineens een mailtje van ASR Vitality. Ineens worden per 2 november 2021, dus lopende het kalenderjaar, de regels veranderd.

In de mail staat:

We willen graag dat je dagelijks in beweging komt en daarom gaan de punten voor hartslag wat omlaag. Zo krijg je voortaan maximaal 250 punten voor je hartslag, in plaats van 300. Ook verdwijnt de 60-plusbonus. Zo hopen we dat je dagelijks beweegt om je punten te verdienen, in plaats van 2 keer per week keihard te sporten. Ook verdien je nu Vitality Punten met fietsen, sportlessen en evenementen.

Het maximum te verdienen aantal punten gaat ineens naar beneden. Of anders gezegd: ASR Vitality legt de lat ineens hoger. Maar er komt nog wat bij: de beloningen gaan naar beneden!

ASR Vitality:

De waarde van de beloningen wijzigen: voor de cadeaukaarten van Bol.com, Zalando, Wehkamp en Huis&Tuin heb je 4 spaartegoeden nodig voor €15. De waarde van de cadeaukaarten van Intersport en Cruyff Foundation blijft gelijk. Daarnaast komt er een nieuwe beloning bij: verdien in 2 weken een bioscoopkaartje bij Pathé ter waarde van €11!

Dus waar ik eerst voor 4 spaartegoeden nog een cadeaukaart van 20 euro kon krijgen, is dat nu ineens een kwart minder, slechts 15 euro. En je moet er veel meer voor doen.

Let wel: ik zit op 800 punten. Dat puntenaantal gaat blijkbaar niet naar beneden, dus ik moet 800 punten per week halen om een spaartegoed te verdienen. Reken even mee:

Als ik nu 3 keer per week ga hardlopen, haalde ik eerst 3×200 = 600 punten. Met 2×100 punten (10.000 stappen lopen) was ik dan op 800 punten. Dat betekent dat ik minstens 5 dagen per week nodig had om mijn puntenaantal te halen. Dus minstens 5 dagen per week minimaal een uur per dag sporten.

Nu haal ik 3×150 = 450 punten met hardlopen. Ik moet dan minstens 3×100 punten erbij verdienen (10.000 stappen) en nog 1×50 punten (minstens 7.500 stappen per dag). Ik moet nu dus minstens 7 dagen per week minimaal een uur per dag sporten om mijn 800 punten te halen.

Ik moet dus nu minstens 2 dagen méér sporten dan ik al deed. Het is haalbaar, dat besef ik, maar ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen. Bovendien gaan de beloningen ook nog eens naar beneden, dus dat werkt ook niet echt motiverend.

ASR Vitality was zo’n fantastisch initiatief. Je werd beloond om te bewegen. Dat werkte bij mij. Ook psychologisch is al lang bewezen dat belonen van gedrag beter werkt dan straffen. Ik had het idee dat ASR Vitality dit doorhad. Maar er gaat hier nu iets mis. Ineens – midden in het kalenderjaar – veranderen ze de spelregels. De lat wordt flink hoger gelegd, terwijl de beloningen naar beneden gaan.

Waar ik een paar jaar geleden voor gewaarschuwd werd, lijkt uit te komen. “Let maar op, als ASR Vitality straks genoeg leden binnen heeft geharkt, gaan ze de zaak afbouwen”, werd me cynisch verteld. Ik geloofde het niet en ging met ASR Vitality in zee. Maar die cynische voorspelling lijkt nu toch uit te komen. Ze weten het in mooi PR-praat te verpakken, maar ik geloof het niet.

Op Twitter regent het ondertussen klachten. Veel ouderen konden maar amper aan de punteneis voldoen en gaan het nu niet meer halen. En ook veel jongeren hebben geen tijd om hun punten nu nog binnen te halen. Ik zit er ook aan te denken om mijn lidmaatschap op te zeggen. Ik vind het erg, want ik zit nu eenmaal zo in elkaar dat een stok achter de deur me goed doet presteren. Maar ik zie gewoon dat ik volgend jaar te vaak mijn weekdoel niet ga halen. En dan gaat het demotiverend werken. Het mailtje van ASR Vitality van vorige week werkte daar al aan mee. Het gaat me deze week door omstandigheden al niet meer lukken om mijn weekdoel te halen, omdat de regels veranderen.

Of laat het me nog anders zeggen: ASR Vitality ondersteunde mijn drang om lekker te sporten. Ik kon lekker sporten en kon daar ook nog iets mee verdienen. Voor mij was dat een win-win-situatie. Maar nu verandert de zaak. Sporten wordt niet meer een kwestie van gewoon lekker bewegen. Nee, ASR Vitality heeft ervoor gezorgd dat ik nu ineens moet sporten. Er zit een enorme druk op het presteren. Het leuke is eraf. Het is geen win-win-situatie meer, maar het voelt alsof ik nu de verliezer ben. Deze regelverandering werkt voor mij psychisch mee en zorgt ervoor dat ik geen zin meer heb in sporten, dat het me gaat tegenstaan. Is dat de bedoeling?

Ik kan dus nu alleen maar zeggen: zit je te overwegen om mee te doen met ASR Vitality? Doe het niet!

Het lijkt weliswaar alsof ASR Vitality het beste met je voorheeft en vooral wil dat je meer beweegt. Maar het voelt anders. Het voelt alsof ik gestraft word voor het succes van ASR Vitality. Oneerlijker kan bijna niet.


Aanvulling, 02 november 2021: Ik heb via sociale media veel reacties op deze column ontvangen, waarvoor hartelijk dank! Ik heb het idee dat ASR Vitality het effect van de wijzigingen behoorlijk heeft onderschat. Ik krijg berichten van veel mensen die hun lidmaatschap hebben opgezegd. Anderen, waaronder ikzelf, wachten nog even af, want het zou me niet verbazen als ASR Vitality door alle commotie de veranderingen terugdraait.

Ondertussen zou ik iedereen die problemen heeft met deze veranderingen aanraden om via het Klachtenkompas een klacht in te dienen. Hoe meer klachten, hoe meer de Consumentenbond ook naar deze zaak zal kijken en hoe gauwer we een reactie van ASR Vitality kunnen verwachten. Lees vooral ook eens de al ingediende klachten door om te zien wat het grote effect van deze veranderingen zijn. Ik ben benieuwd hoe ASR Vitality hierop gaat reageren.


Aanvulling 2, 3 november 2021: Onderstaande tweets geven weer hoezeer de maatregelen van ASR Vitality negatief uitpakken voor de deelnemers:

Overigens blijkt, zoals ik vermoedde, dat de veranderingen inderdaad een financiële achtergrond hebben, zoals blijkt uit onderstaande tweet:


Update 3, 4 november 2021: Ondertussen hebben al veel mensen via allerlei kanalen bij ASR Vitality hun beklag gedaan. Via verschillende kanalen hebben mensen – waaronder ook ik – bericht gehad van ASR Vitality dat we contact op moeten nemen met ASR Vitality via WhatsApp. Echter, wie contact opneemt via WhatsApp krijgt geen bericht terug. Het blijft oorverdovend stil.

Verder hebben meerdere sportende ASR Vitality-leden (waaronder ook ik) opgemerkt dat ook de activiteiten ná 2 november nog steeds de oorspronkelijke hoeveelheid punten krijgen. Ik heb nu twee keer hardgelopen en heb daarvoor tweemaal 200 punten ontvangen, terwijl dat volgens de nieuwe telling 2 maal 150 punten had moeten zijn. Dit wordt door meerdere mensen bevestigd. Dit is een hoopvol teken, maar we zijn nog in afwachting van een toelichting van ASR Vitality.

Wordt dus nog altijd vervolgd…


Update 4, 8 november 2021: Afgelopen vrijdag heb ik via het Klachtenkompas een reactie van ASR Vitality ontvangen. Er wordt in de e-mail beloofd dat er vóór 16 november a.s. met mij persoonlijk contact zal worden opgenomen. Op het Klachtenkompas is te lezen dat deze belofte aan verschillende mensen is gedaan. ASR Vitality reageert nergens publiekelijk, maar probeert dus klagers persoonlijk te benaderen. Ik ben heel benieuwd naar het telefoontje.

Ondertussen heb ik ook contact opgenomen met Tros Radar om te kijken of zij iets voor de gedupeerde deelnemers kunnen doen. Wil je meehelpen, stuur dan ook een reactie aan de redactie van Tros Radar via dit formulier.

Ook wordt op Twitter aangeraden om een brief te sturen naar Raad van Bestuur ASR met als reden “contractbreuk en onbetrouwbaarheid”. Wie weet gaat er dan wel wat gebeuren. Het adres is:

ASR Nederland, persoonlijk,
t.a.v. de heer Baeten,
Archimedeslaan 10,
3584BA Utrecht.


Aanvulling 5, 9 november 2021: Ook in de Apple App Store zijn er ongelooflijk veel negatieve reacties op de wijziging te vinden: https://apps.apple.com/nl/app/a-s-r-vitality/id1466094212#see-all/reviews.


Aanvulling 6, 11 november 2021: De consequenties van de wijzigingen worden steeds groter. Gisteren kreeg ik een telefoontje van iemand die behoorlijk kwaad is. Niet alleen heeft hij een dure Apple Watch via ASR Vitality aangeschaft, maar hij heeft bovendien een arbeidsongevallenverzekering waar hij 400 euro cashback op krijgt van ASR Vitality. Door de wijzigingen is hij niet langer in staat om zijn jaardoelen te halen, waardoor hij de cashback op zijn horloge én op zijn verzekering moet missen, wat betekent dat hij voor in totaal zo’n 650 euro gedupeerd wordt.


Aanvulling 7, 22 november 2021: Ik ben ondertussen ook gebeld door ASR Vitality. De medewerkster van de klachtenafdeling ontkende dat het om een bezuinigingsmaatregel ging, zij stelt dat ASR Vitality de richtlijnen van de WHO volgt. Het was een goed gesprek, waarin ik mijn zegje kon doen. Maar er verandert volgens haar voorlopig niets aan de voorwaarden, die worden niet teruggedraaid.

Vanavond zal Tros Radar aandacht besteden aan de veranderde voorwaarden van ASR Vitality (zie https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/radar-uitzending-22-11-2021/). Ik ben benieuwd of dat nog iets losmaakt. In de Google Play store en de Apple App Store staan ongelooflijk veel klachten over de veranderde voorwaarden, Tros Radar zegt ruim 600 klachten gekregen te hebben. Ik vermoed dat ASR Vitality heel veel klanten gaat verliezen of al heeft verloren, dus ik ben benieuwd of de uitzending iets gaat veranderen.


Aanvulling, 8, 23 november 2021 (laatste update): Gisteravond besteedde het programma Tros Radar aandacht aan de kwestie met ASR Vitality. Je kunt het item HIER terugzien. Het filmpje was feitelijk en gaf aan waar de problemen liggen: ASR Vitality wil dat mensen zoveel gaan sporten dat het niet langer gezond is omdat het lichaam niet langer kan herstellen. Bovendien werd gesteld dat een tussentijdse verandering van voorwaarden alleen mag als die redelijk is. De vraag werd uitdrukkelijk gesteld of de wijzigingen van ASR Vitality nog redelijk genoemd kunnen worden.

In de studio ging het gesprek er veel gemoedelijker aan toe. Sterker nog, het was gewoon gezellig. Over de kritische vragen uit het filmpje werd totaal gezwegen. De PR-dame van ASR Vitality kreeg alle ruimte om haar reclame-praatje te houden. Aangezien Tros Radar in 2019 zelf reclame had gemaakt voor ASR Vitality, durfde Antoinette Herzenberg blijkbaar de PR-dame van ASR Vitality niet hard aan te pakken. Met als gevolg dat er vrijwel geen kritische vragen meer gesteld werden. Overigens gaf de PR-dame van ASR Vitality toe dat het wel degelijk om een bezuinigingsmaatregel ging.

De uitkomst van het gesprek was te voorzien: Alleen de mensen die een smartwatch hebben gekocht via het programma en/of in de problemen komen met hun cashback voor de aanvullende verzekeringen zullen tegemoet gekomen worden. Die mogen doorgaan met het programma onder de oude voorwaarden. Echter, mensen zoals ik, die niet al teveel financiële schade hebben behalve dat ze hun punten niet meer kunnen halen tenzij ze zich compleet kapot lopen, worden niet geholpen. Daarvoor blijven de nieuwe voorwaarden gelden.

En die nieuwe voorwaarden gelden dus ook gewoon vanaf januari 2022 voor nieuwe leden. Mocht je dus overwegen om met ASR Vitality in zee te gaan, weet waar je aan begint.

Het is de uitslag die ik verwacht had. Dus teleurgesteld ben ik niet. Ik heb besloten om mijn lidmaatschap van ASR Vitality per 1 januari 2022 op te zeggen. (Edit, 30 november: zojuist opgezegd!)

Ik zal vast niet de enige zijn.


Vind je mijn blogs de moeite waard? Zo ja, zou je dan misschien een kleine bijdrage willen overwegen?

Mijn weblog bestaat al sinds 2005. Met veel plezier schrijf ik in mijn eigen tijd en op eigen kosten recensies en andere blogbijdragen. Echter, de kosten van o.a. webhosting lopen ieder jaar verder op. Donaties stellen me in staat om content te plaatsen en nieuwe initiatieven te ontwikkelen.

Mocht je willen doneren, dan kan dat hier: https://tasmedes.nl/doneren/

Alvast ontzettend bedankt voor je steun!

– – Taede Smedes

3 gedachten over “Meedoen met ASR Vitality? Doe het niet! (column)”

  1. Hoi Taedes,

    Ik voel me zelfs opgelicht door ASR. In Maart afgelopen jaar heb ik als onderdeel van het ASR Vitality programma, via ASR een Apple Watch aangeschaft. Deze Apple watch zou ik dan in twee jaar tijd terug kunnen verdienen door in mijn geval:
    – 3x per week hard te lopen(totaal 600 punten)
    – Zaterdag en zondag op beide dagen 10.000 stappen te maken
    Deze afweging heb ik toen gemaakt op basis van hetgene ASR toen voorspiegelde.

    Echter nu past ASR de regels aan en ik moet ik minimaal 4 tot 5 keer in de week(ma-vr) hardlopen en in het weekend nog de nodige stappen zetten, ongezond en niet haalbaar voor mij.

    Hoe dit voelt? Als oplichting!
    Groet,
    E

  2. Hier ook teleurgestelde en inmiddels ex-Asr-vitality deelneemster. Ook voor mij was het een stok achter de deur. Pittig, maar haalbaar.
    Met de nieuwe regels is het inderdaad niet meer leuk om deze niet-haalbare uitdaging wekelijks aan te moeten gaan.
    Ik heb dit weekend opgezegd. Mag nog een maand betalen (en dus geen doelen behalen) en dan ben ik er af.

    Iemand nog suggesties voor de stok?

  3. Echt belachelijk. Hoe kun je tijdens de wedstrijd de spelregels veranderen. Ik heb het uitgerekend dit geintje van ASR kost ons 40% dat zij van ons afnemen. Want niet alleen het sparen gaat minder snel ook cash back van jouw watch gaat minder snel. Sterker nog. Ik liep als 60 plusser 4x per week een half uur hard om aan de 800 punten te komen. Nu zou ik 6x per week een half uur per dag hard moeten lopen en dat 52 weken per jaar. Volgens mij hardstikke ongezond! Want je moet ook jouw rust nemen. Dus meer bewegen, het argument van ASR gaat absoluut niet op. Ik vind het eerlijk gezegd een bedrijf als ASR niet waardig. Doen ze dit ook met jouw levensverzekering dat je 25 jaar heb betaald en dan in een keer de uitkering met 40% verlagen en de premie met 20% verhogen??

Reacties zijn gesloten.