Selektvracht maakt er een zootje van – en is niet de enige…

Vandaag ben ik bijna geneigd om alle internetboekhandels de rug weer toe te keren. Feit is dat internetboekhandels floreren door de handel via internet. Feit is ook dat de postbedrijven de pakketbezorging weliswaar op papier in orde hebben, maar dat er in de praktijk veel misgaat. Doordat postbedrijven zoveel mogelijk winst willen maken door middel van zo weinig mogelijk werkkrachten, is het aantal bezorgers minimaal, zodat de bezorgers een enorme werkdruk hebben. Bovendien is de concurrentie van de postbedrijven onderling zodanig dat de klanten hier de dupe van dreigen te worden. Nee, niet dreigen, maar er de dupe van worden. Zo bleek vandaag.

Afgelopen dinsdagavond had ik bij de ECI een tweetal boeken besteld. Vandaag werd één daarvan geleverd. Maar niet op de wijze waarop ik gehoopt had. Bij thuiskomst vanmiddag bleek dat de bezorger geweest was toen ik nog niet thuis was. Te zien aan de schaafplekken op de brievenbus had de bezorger allereerst geprobeerd de doos dan maar in de brievenbus te proppen. Aangezien wij een brievenbus aan de buitenmuur hebben (zoals alle huizen bij ons in de straat), paste de doos daar niet in. In plaats van dat hij dan maar netjes het doosje bij de buren had bezorgd (die weten overal van, ze ontvangen vaak de pakjes met recensieboeken), had hij (of zij) een creatievere manier bedacht. De doos was geopend, het boek en de rekening was eruit gehaald en in de brievenbus gedumpt. Vervolgens was hardhandig de doos platgetrapt (de voetafdruk staat er nog op), en achter het boek aan in de brievenbus gepropt. Zo weet de postbezorger dus welke esoterische literatuur ik verkies. 

Ik heb daarop direct met de ECI gebeld. Het bleek dat Selektvracht de boosdoener was, die bezorgt namelijk voor de ECI (en niet TNT Post, zoals ik eerst gedacht had). Toen ik mijn verhaal had gedaan, en ik de dame van de klantenservice een aantal keren “O nee, echt?” had  horen slaken, kreeg ik te horen dat er de laatste tijd veel klachten over de bezorging van Selektvracht binnenkwamen. “Pakjes die gewoon in de tuin worden gegooid of verdwijnen, dat soort verhalen”, zei ze. Er zou een klacht van gemaakt worden. De zoveelste dus. “En dan maar hopen dat er wat mee gedaan wordt”, zei ze er nog weinig hoopvol achteraan.

Het is het zoveelste incident. Pakjes van Bol.com worden door TNT Post bezorgd, vaak in busjes die je van verre hoort aankomen omdat de chauffeur met open ramen zijn galmende Arabische of Turkse lievelingsmuziek de ether in strooit. Bol.com-pakjes worden meestal niet binnen de op de website beloofde 24 uur geleverd, maar vaak dagen later, zo is nu mijn ervaring. Ook die heb ik overigens wel eens compleet tot moes gedrukte Bol.com-doosjes in onze brievenbus teruggevonden.

Wat moet je eraan doen? Klagen helpt niet, als je überhaupt al weet bij wie je moet klagen. Dan maar helemaal niets meer bestellen?

Ik hoop dat de ECI een andere bezorgdienst gaat nemen, want anders ga ik er hard aan denken om mijn lidmaatschap van deze boekenclub op te zeggen… 

2 thoughts on “Selektvracht maakt er een zootje van – en is niet de enige…

  1. Beste meneer Smedes,
    Ik lees zojuist uw weblog. Dit is inderdaad een zeer vervelende ervaring, die indruist tegen de wijze van dienstverlening waar wij als eci.nl voor staan. U schrijft over de onderlinge concurrentie en werkdruk bij bezorgers. Ik onderken dat dit een rol kan spelen, maar vind ook dat dit nooit een excuus kan zijn om postpakketten open te maken. Naast het feit dat dit een schending is van het briefgeheim, gaat het ook in tegen de richtlijnen die Selektvracht aan haar medewerkers meegeeft.
    Ik wil uw klacht graag nader evalueren om samen met Selektvracht te komen tot een goede oplossing. Ik hecht er waarde aan hierbij ook te vermelden, dat wij vanuit de eci.nl ook veel positieve ervaringen met Selektvracht hebben. Vooralsnog ga ik ervan uit dat we hier te maken hebben met een lokaal probleem en incidenten. Dit neemt niet weg dat wij uw ervaring serieus nemen en dit op korte termijn verbeterd willen zien. Daarom wil ik u vragen uw klantnummer en/of NAW gegevens te mailen naar webcare@eci.nl
    Wij gaan hier zo spoedig mogelijk werk van maken. Ook wil ik u graag persoonlijk spreken om e.a. nader toe te lichten en u op de hoogte te houden van onze verdere acties.
    Met vriendelijke groet,
    Marcel
    ECI Webcare Team

Comments are closed.