Close

En dan ben je ineens (ook) artiest…

‘There are beautiful jewels in this album whose versatility in the genres and accessibility remain its greatest strengths.

(Sylvain Lupari, in zijn recensie van Lost And Found In Imaginary Landscapes).

Er is dit jaar al heel wat gebeurd. Sommigen van mijn trouwe blogbezoekers hebben het misschien al gemerkt: ik ben naast onderzoeker, schrijver en recensent ineens ook artiest. Van een zeer bescheiden hobby is het maken van elektronische muziek de laatste jaren uitgegroeid tot een steeds professioneler gebeuren. Ik maak muziek onder de artiestennaam Tonal Assembly. Dit jaar verscheen mijn eerste album, Lost And Found In Imaginary Landscapes bij het Groove Unlimited label. Nog voordat het album verscheen, werd ik genomineerd voor een Schallwelle Award in de categorie “Mein eigener Weg” ( http://schallwelle-preis.de/?page_id=7148). In de aanloop naar de prijsuitreiking zond het internet-radiostation Modul 303 een uur lang muziek van mij uit, onder andere van het nieuwe album. Het album werd later dit jaar met 4/5 sterren zeer positief ontvangen door recensent Sylvain Lupari. En het avontuur gaat verder: over ruim een week volgt mijn eerste optreden, tijdens het EM-Breakfast in Bochum. En ook voor volgend jaar staat alweer een optreden gepland…

“Lost And Found In Imaginary Landscapes”

In april 2019 werd mijn eerste album Lost And Found In Imaginary Landscapes gepresenteerd tijdens E-Day 2019, in Oirschot. Eén van de eerste exemplaren heb ik daar aangeboden aan een van mijn muzikale helden: Rob Papen, één van de mannen van de jaren ’80 synthgroepen Nova (van het wereldberoemde Aurora) en Peru (van de synthesizer-hit Africa) en momenteel één van de meest toonaangevende designers ter wereld van softwaresynthesizers (die ik ook gebruik). Rob was toevallig op E-Day aanwezig omdat ook Peru na lange tijd weer een CD had gemaakt (ook uitgegeven bij Groove Unlimited). Vandaar dat ik van de gelegenheid gebruik kon maken om Rob een exemplaar aan te bieden. (Hij reageerde later per mail met zeer lovende woorden over mijn album!)

Samen met Rob Papen…

Mijn muziek is geen dancemuziek, ofschoon er overduidelijk invloeden van dance-muziek in mijn composities zijn aan te wijzen. Mijn muzikale roots liggen bij Jean-Michel Jarre, Tangerine Dream, Kraftwerk, Vangelis, Tomita, Andreas Vollenweider, Peru, Gandalf, en talloze minder bekende artiesten. Gek genoeg heeft de muziek van Klaus Schulze me nooit echt kunnen boeien, met uitzondering van het meesterwerk Moondawn. Invloeden van al deze artiesten zijn te vinden in mijn muziek, maar ik heb nimmer geprobeerd deze artiesten te kopiëren.

Er zijn emotionele tracks te vinden op Lost And Found…, zoals het nummer Beyond Words dat ik maakte een paar dagen na de ramp met MH-17. Dit is voor mij nog altijd een zeer emotionele track om naar te luisteren. En in de laatste track, Fragility, is de stem te horen van mijn dochtertje Leonie. Ze is nu bijna 13 jaar en de track is al een paar jaar oud, ik vermoed dat ze nog geen 10 was toen ze de melodielijn inzong. Het is overigens de enige track met (woordloze) vocals, want mijn muziek is instrumentaal.

Sfeer

Waar het voor mij in muziek altijd om gaat, is de sfeer. Iedere track moet op zichzelf staan en vertelt van begin tot eind een verhaal dat niet in woorden is uit te drukken. De luisteraar moet als het ware worden meegenomen en tijd en ruimte vergeten. Als het ware meegenomen naar een andere werkelijkheid, een andere wereld, een alternatief universum. Als dat lukt, is de track geslaagd en zit mijn taak erop.

Ik ben slecht in het promoten van mijn eigen muziek. Niet dat ik er niet trots op ben, maar als componist zie ik mijn rol als heel bescheiden. Ik heb geen ‘systeem’ of ‘techniek’ van het maken van muziek. Het welt spontaan op. Soms getriggerd door een geluid uit een synthesizer, soms door een akkoordprogressie, soms door een ritme. Daar begint het mee. Dan begint het uitbouwen. En op het moment dat de track zo goed als staat, begint de verwondering: hoe komt het dat ik zoiets gemaakt heb? Heb ik dit gemaakt? Hoe heb ik dat dan gedaan? Mijn nummers ontstaan in een flow, ik kan er helemaal door worden opgeslokt en de tijd volledig vergeten.

Er zijn weinig zaken waar ik meer van overtuigd ben dan van het idee dat ik zelf niet de bron ben van de muziek die ik maak. Ik ben slechts een ‘medium’. Vandaar dat ik ook vaak het gevoel heb dat de muziek niet ‘van mij’ is. En dat zorgt er weer voor dat ik mezelf niet op de borst durf te kloppen wat betreft mijn muzikale kunnen. Ik weet dat anderen er anders tegenaan zullen kijken, maar zo voelt het.

Concerten

Op zondag 8 december a.s. zal ik mijn eerste concert geven. Anderhalf uur muziek tijdens het jaarlijkse EM-Breakfast, het feestelijke ontbijt dat ieder jaar in december wordt georganiseerd door één van de grootste verenigingen van elektronische muziek in Europa, de vereniging Schallwende. Ik zal daar muziek spelen van mijn CD Lost And Found…. maar ook van nog muziek die nog niemand heeft gehoord.

Het is bovendien het eerste concert dat ik zal geven, dus ik ben al weken bezig me helemaal voor te bereiden. Niet dat ik bang ben voor het publiek. Ik geef al jaren lezingen, dus voor een groot publiek staan vind ik geen probleem. Het lastige aan elektronische muziek, is echter dat het zo complex is, dat je nooit alle partijen zelf kunt spelen. Tenzij je met een hele club synthspelers bent, heb je dus een computer of een ‘backing track’ nodig om deze muziek in je eentje ten gehore te brengen. Ik probeer wel om zoveel mogelijk live te spelen, maar voor zo’n eerste concert is het ook aftasten, nog niet al teveel risico nemen. Ik heb er vertrouwen in. De muziek moet voor zich spreken. Het is mijn taak ervoor te zorgen dat de muziek zo goed mogelijk klinkt.

Voor volgend jaar staat de volgende CD-release gepland. Ik kan daar nog weinig over zeggen, behalve dat ik ernaar streef de CD klaar te hebben tijdens het E-Day festival, in april 2020 in Oirschot, samen met E-Live (dat altijd in oktober plaatsvindt) de grootste halfjaarlijkse festivals voor elektronische muziek in Nederland. In april zal ik één van de artiesten zijn die daar op het grote podium van De Enck zullen optreden. (Ik kom daar t.z.t. nog wel op terug.)

Uiteraard hoop ik dat er meer concerten zullen volgen. Mocht je mij willen uitnodigen voor een optreden, neem dan contact met mij op via het contactformulier elders op deze website of via tasmedes – at – gmail.com.

Links:

Lees hier meer over het album: https://tasmedes.nl/lost-and-found-2019/.

Bekijk hier de video voor mijn track Above The Clouds:

Lees hier de review van het album (4/5 sterren) door Sylvain Lupari: https://www.synthsequences.com/post/tonal-assembly-lost-and-found-in-imaginary-landscapes-2019.

De radio-uitzending van Modul 303 waarin mijn muziek centraal stond is hier terug te luisteren: https://www.mixcloud.com/christian-gorsky/there-is-more-music-57-compiled-by-kellerkind-berlin/.

Speciale Black Friday aanbieding

De fysieke CD is te bestellen bij Groove (zie HIER voor de details), maar is ook als download te verkrijgen. Het is vandaag Black Friday en dat betekent veel aanbiedingen. Dit is een mooie gelegenheid om met mijn muziek kennis te maken.

Zo kun je op de download-site van Groove de digitale versie van mijn album bestellen met 30% korting met de code “black”, hier: https://shop.groove.nl/. Deze korting duurt tot en met 3 december. Even zoeken naar: Tonal Assembly.

Mijn CD is ook digitaal te downloaden via Bandcamp. Het leuke is nu dat je daar vanwege Black Friday 25% korting krijgt met de kortingscode “black”, hier: https://grooveunlimited.bandcamp.com/. Ook deze korting duurt tot en met 3 december. Ook hier geldt: even zoeken naar Tonal Assembly.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: