Boek van Dawkins Leverbaar

Zowel Amazon.com als Amazon.co.uk hebben het boek van Richard Dawkins, The God Delusion, nu op voorraad. Het boek is bij beide Internetboekwinkels (ongeveer) de helft afgeprijsd.

Toch is het aan te raden om het boek bij Amazon.com te bestellen en niet bij de Engelse tegenhanger. (Om het boek bij Amazon.com te kopen, klik op de plaatjes of op de bovenstaande link.)

Amazon.co.uk noemt namelijk prijzen op zijn website waarbij de belasting nog niet zijn ingecalculeerd. Bij het afrekenen moet je dan zowel belasting over het boek betalen als belasting over de verzendkosten. Dit schroeft de prijs naar verhouding flink op. Bij Amazon.com is dit niet het geval.

Bovendien, Amazon.co.uk heeft zijn distributiecentrum en voorraad in Duitsland geparkeerd. Daardoor overkomt het mij regelmatig dat bestelling gedaan bij Amazon.co.uk minstens drie weken (!) onderweg zijn; Amazon.com duurt meestal anderhalve week – hetgeen supersnel is.

Het is in ieder geval aan te raden om het boek via Internet te bestellen, omdat de Nederlandse boekwinkels van de adviesprijzen uitgaan en daar bovenop nog eens extra kosten (transport, verwerking, etc.) rekenen. Ik gok dat het boek in de Nederlandse boekwinkels zo’n 35-40 Euro gaat kosten. Terwijl het boek besteld via Amazon.com (16 dollar + 9 dollar verzendkosten = 25 dollar) zo’n 22 Euro kost.

Bij Amazon.co.uk staat het boek van Dawkins al op no. 3. Bij de Amerikaanse Amazon.com staat het boek op no. 21 (vandaag). Die verkoopcijfers fluctueren nogal eens, maar dat het boek tussen de miljoenen leverbare boeken zo hoog staat, zegt toch wel iets – er zal wel een heuse controverse over ontbranden.

2 thoughts on “Boek van Dawkins Leverbaar

  1. En toch vraag ik me af of Dawkins (wiens Blind Watchmaker tot een van mijn favoriete boeken behoort) wel 25euro waard is als hij over God gaat schrijven. Wetenschappers zijn over het algemeen matige filosofen en slechte theologen. Hun argumenten voor de superioriteit van de wetenschap zijn meestal flinterdun (dat je vliegtuigen betrouwbaar moet vinden e.d.) en de portee van de argumenten ontgaat ze. Een aardig voorbeeld hiervan is te vinden op de website van Ted Honderich, waar hij een gesprek voert met Penrose: Penrose en de interviewer lijken meestal niet eens te begrijpen wat Honderich bedoelt met zijn kritiek op Penrose.
    Verder gooit Dawkins alle argumenten op een hoop: dat je cultuur, godsdienst, en godsdienstwijsbegeerte kunt scheiden is in de goede man nog nooit opgekomen.
    En waar je ook zo moe van wordt: je zou een geschiedenis kunnen schrijven waarin je betoogt dat wetenschap en techniek de rechtstreekse schuld hebben aan het ontstaan en voortduren van oorlogen. Bovendien kunje eenvoudig betogen, aan de hand van alle mislukte wetenschappelijke methoden en theorieen, dat wetenschappers irrationeel zijn (dit zouden heel erg dikke boeken worden). Maar niemand die het in zijn hoofd zou halen om op grond van een dergelijk (mogelijk) boek te beweren dat wetenschap op zich een epistemologisch zinloze bezigheid is. Het zelfde doet Dawkins wel: omdat christenen en moslims met elkaar vechten, is nadenken over GOd onzinnig.
    Ik heb veel sympathie voor deze man, maar iemand moet hem aan het verstand brengen dat hij bioloog is.
    Jamer dat GOuld weggevallen is…

  2. Hallo Jan,
    Je hebt helemaal gelijk wat Dawkins betreft – misschien, of waarschijnlijk, is het boek het geld niet waard. Dawkins heeft al meerdere keren laten zien bevooroordeeld te zijn, uit te gaan van stereotypen wanneer het religie betreft – en dit boek zal daar denk ik niet veel aan veranderen. Helaas gaat het hier, net als bijvoorbeeld het Breaking the Spell-boek van Dennett (wat ook niet best is) om een boek wat een behoorlijke impact zal hebben. Dat is dus een reden om het boek onder de aandacht te brengen en te lezen – simpelweg om de discussie te volgen. Mensen als Dawkins zijn nu eenmaal lieden die voor een deel de publieke opinie over bepaalde zaken bepalen, en het is dan ook noodzakelijk hun foutieve beweringen als zodanig te ontluisteren.
    Taede

Comments are closed.