Close

Problemen met de postbezorging van PostNL

Ik krijg ontzettend veel boeken toegestuurd om te recenseren, soms meerdere per week. Maar de postbezorging laat te wensen over. Vandaag laat ik in een filmpje zien hoe bij ons thuis de post wordt bezorgd door de postbezorgers van PostNL. Ik was gewoon thuis, maar de bezorger vertikte het om aan te bellen. Je wilt niet weten hoe vaak dit al niet is voorgekomen, onze brievenbus is al ontzet door het wrikken van de postbezorgers die de boeken erin proberen te stouwen. PostNL wil de postzegels verhogen tot bijna een euro per postzegel, maar de kwaliteit van de bezorging blijft sterk achter…

Dit is overigens slechts een voorbeeld, de bezorgers van DHL of Sandd maken er net zozeer een potje van. Ik ben benieuwd naar jullie reacties, want ik weet niet meer wat ik eraan moet doen. Ik zal in ieder geval opnieuw een klacht bij PostNL indienen.

P.s. ik heb uiteindelijk het pakket uit de brievenbus gekregen…

O ja, en excuses voor de matige audiokwaliteit…

Aanvulling, 15.45 uur: Ik heb ondertussen gebeld met de klantenservice van PostNL. Blijkbaar zijn er veel klachten, er waren 21 wachtenden voor mij. De klacht zal met de bezorger worden besproken.

4 thoughts on “Problemen met de postbezorging van PostNL

  1. Dag Taede,
    Zoals je zult begrijpen heb ik ook veel ervaring met post en boeken – maar dan meestal met het verzenden. Ook ben ik in een ver verleden wel eens briefbesteller geweest – enkele maanden.
    Nu betaal je bij de post verschillende tarieven – en is in dit geval het daarmee samenhangende onderscheid tussen brief – en pakket-post het belangrijkste.

    Je hebt – zie ik in je filmpje – een brievenbus buiten hangen. Die is ongetwijfeld bedoeld voor brieven. De post heeft een duidelijke regel voor de afmetingen van brieven: max. 38 x 26.5 cm en 3,2 cm dik, max gewicht: 2 kg. Daar zijn de meeste brievenbussen op gebouwd – maar…ze kunnen meer of minder ruim zijn. Wellicht kan je jouw brievenbus eens opmeten? Veel boeken worden verstuurd als briefpost. Dat is goedkoper. Maar gaat vaak maar net aan. Pakjes die net over de limiet gaan zou de post natuurlijk moeten weigeren – maar ja, ze zijn over het algemeen servicegericht en proberen het dan toch ( en je zou de briesende verzenders eens moeten horen) . Risico is dan wel dat zo’n pakje klem komt te zitten in een niet-meegevend, net-op-de-limiet-berekende postbus. En moet je dan de briesende ontvanger eens horen…
    Als je weet dat je veel pakjes ontvangt – wellicht zou je eens kunnen overwegen een ruime, dikbuikige brievenbus op te hangen?
    Wat het aanbellen betreft – dat geldt voor briefpakketten.
    Als je wil dat een briefbesteller aanbelt moet de post als bestel-pak verzonden zijn: dat is wel duurder: iemand moet nl. voor de tijd betalen.

    Samenvattend – ik denk niet dat het fair is dit probleem bij de post neer te leggen, iig niet bij de bezorger. De verzender kiest vaak de goedkoopste optie – en het boek komt dan knel in de smallere brievenbussen. En dat is denk ik wel iets waar je zelf wat aan kunt doen.
    Hartelijk,
    Frederik

  2. Hoi Frederik,

    Dat verschil tussen brief- en pakketpost ken ik uiteraard ook (er is overigens nog een tussencategorie, het “brievenbuspakje”, dat geeft ook erg veel problemen). Er is al eens iemand van PostNL bij ons geweest om onze brievenbus op te meten en hij gaf aan dat die volledig aan de standaard voldeed. Ook zijn er richtlijnen voor de postbezorgers, en daar schort het dus aan. De postbesteller – zowel van briefpost als van pakketpost – is verplicht om de post volledig te bezorgen, d.w.z. dat de post volledig in de brievenbus moet zitten. Mocht de post niet passen – meestal omdat de envelop gewoon te lang is – dan moet de postbesteller aanbellen. Doet er niemand open dan is de postbesteller verplicht om óf het pakket mee retour te nemen óf het bij de buren af te leveren; hoe dan ook moet er een briefje (dat de postbezorger altijd bij zich heeft) in de brievenbus worden achtergelaten. Deze regel geldt zowel voor pakketbezorgers als voor de reguliere brievenbezorgers (je kunt het navragen door de klantenservice van PostNL te bellen). Maar met name de reguliere brievenbezorgers houden zich daar niet aan.

    Ik denk dat het wel degelijk fair is om het probleem bij de postbezorgers neer te leggen. Ik heb immers geen controle over de verzending. Let wel, ik heb het hier niet over verkopers van tweedehands boeken o.i.d. die kosten proberen te sparen. Ik kan bijv. bij Bol.com aangeven dat ik het pakket zelf wil ophalen (soms kan dat ook bij DHL), maar bij veel andere webwinkels heb je geen optie. Bovendien krijg ik geregeld van uitgeverijen ongevraagd boeken toegestuurd, daar heb ik dus helemaal geen controle over. De zenders betalen PostNL en andere bedrijven voor het bezorgen van de post. Dan moet die simpelweg op de juiste manier bezorgd worden. Als ik een pakje via PostNL wil verzenden, moet ik me aan de regels houden. Dan moeten de bezorgers dat ook. Het is toch van den zotte dat ik een nóg grotere brievenbus moet aanschaffen, omdat de postbezorgers geen verantwoordelijkheid willen nemen?

  3. Dag Taede,
    Je zei in je filmje dat je niet meer wist wat te doen – (tegen het eind) -ik zag dat als een uitnodiging tot meedenken in een praktische oplossingen – zoals ‘een grotere brievenbus plaatsen ‘. Excuus!
    Maar ik denk ook werkelijk dat het niet fair is te klagen over gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel bij de postbezorgers.

    Wat je zegt over een passende brievenbus – meestal wordt gekeken naar de ‘mond’: breedte x dikte = 26,5 x 3.2 cm. De maximale lengte van briefpost is echter 38 cm.
    38 cm is best lang. Heb je een briefopening in een voordeur – dan ploft hij wel op de mat. Maar hoe diep is je brievenbus? En stel dat daar 2 van dat soort briefpakjes in moeten – is dat dan mogelijk? Uiteraard zal je brievenbus aan de eisen voldoen – maar doet hij dat net aan, of ruimhartig? In het filmpje dat je post zie ik – zeker voor iemand die zegt dat hij veel boeken per post krijgt – een bescheiden brievenbus.
    Je post op je eigen weblog een klacht – waarin je je ergernis wel erg richting 1 persoon / personen richt: de briefbezorger. Maar je blog wordt door velen gelezen denk ik.
    En deze briefbezorger wordt aan meerdere kanten klem gezet. Je kan erover klagen dat ze geen verantwoordelijkheid nemen, maar dat klinkt wel een beetje als een riedel die ik de laatste tijd al te vaak hoor – in meerdere situatie’s, op meerdere vlakken. Vandaar dat ik er op in ga.
    Vindt je werkelijk dat de briefbesteller voor elke brief die niet past moet aanbellen? Op hoeveel adressen gaat zo’n postbesteller langs? Hoevaak moet hij gaan aanbellen? Hoeveel tijd gaat dat kosten? Denk je dat Postnl / SAND/ etc de postbestellers een klop op de schouder geven als hij 3 uur langer over zijn ronde heeft gedaan , maar geen enkele klacht heeft geoogst?
    Uiteraard hopen we dat ieder in zijn eigen werk vervulling vindt en verantwoordelijkheid neemt – maar dan lijkt me dat we eerder behoefte hebben aan een revolutie dat aan geklaag en gekappittel. Count me in.

  4. Zullen we dit toch mar een luxeprobleem noemen? En ons medeleven iets meer laten uitgaan naar de postbezorger nieuwe stijl, die in ons land vlaggendrager is van de werkende armen?
    Taede hoeft alleen maar een op zijn specifieke wensen afgestemde kast aan te schaffen, lijkt me, de postbezorger blijft zitten met structurele onderbetaling en dagelijkse stress..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: